Kisumu

7 februari 2011 - Kisumu, Kenia

Na dagenlang te hebben afgeteld en nog een weekendje in Nairobi te zijn geweest ben ik nu eindelijk in Kisumu! Na drie maanden in kleine dorpjes te hebben gewoond is het nu ook wel lekker om in een grote stad te wonen. Kisumu is namelijk na Nairobi en Mombasa de grootste stad van Kenia. Tot nu toe vermaak ik me hier prima. Ik woon in een gastgezin samen met een Fins meisje ( jammer genoeg niet mijn type, maar ik hou het wel vol hoor ) en er zijn nog meer vrijwilligers dus we hebben elke dag wel iets te doen.
Ik werk op een nursery school. Op deze school zitten straatkinderen en hele arme kinderen die geen geld hebben voor een echte school. Gelukkig werk ik maar drie uur per dag, want de kinderen zijn zo druk dat je daarna echt moe bent! Het is heel leuk werk, maar wel heel moeilijk omdat de kinderen geen Engels spreken en wij geen Luo en Kiswahili. Het enige wat we ze kunnen leren is het alfabet en een beetje rekenen. ( Ze hebben namelijk ook geen lesboeken en sommige geen schriften, dat maakt het wel heel lastig.) Ook zijn ze eigenlijk veel te jong (3-4) om geconcentreerd te blijven dus ze rennen de hele tijd de klas uit. Het is maar goed dat er nog twee andere vrijwilligers werken, als ik alleen was geweest had ik het niet volgehouden, haha!
Ook ga ik twee dagen per week in een vrouwengroep werken in kleine dorpjes buiten Kisumu. De vrouwen die naar deze bijeenkomsten komen hebben allemaal HIV/AIDS en weten niet hoe ze hiermee om moeten gaan. Wij proberen ze te helpen en te motiveren om verder te leven, voor hun kinderen te zorgen en te werken. Dit lijkt me een heel interresant project, ik heb er nu al zin in. Jammer genoeg beginnen we pas volgende week.
Voor de rest heb ik nog niet veel gedaan hier. Ik ga elke dag met de andere vrijwilligers een hapje eten of een drankje doen. ( Heel lekker dat je hier Europees eten kunt kopen, daar was ik wel even aan toe, normaal moest ik ervoor naar Nairobi.) Ook kunnen we lekker zwemmen, wat heel lekker is omdat het in Kisumu zo heet is. Er zullen de komende twee maanden nog wel een paar uitstapjes komen, maar ik weet nog niet precies waarheen. Sowieso ga ik in het weekend van mijn verjaardag naar Nairobi en in de week voor ik thuiskom staat er een korte vakantie in mijn agenda.

Vermaak me dus prima, maar heb ook wel weer zin om naar huis te gaan hoor! Maar voordat ik dat doe nog even twee maanden genieten! xx

1. Hanne:
    7 februari 2011
    klinkt echt super stoer gees! ik vind echt dat je daar super werk doet!
    Ik vind je een Held!
    xx
  2. Liza:
    13 februari 2011
    Heeee Gees, klinkt echt heel gaaf, superleuk om dit te lezen! Hoop dat je een gave tijd hebt in Kisumu! XX Liza
  3. melinda:
    6 maart 2011
    Gees, iedereen laat felicitatieberichtjes achter op facebook, maar ik doe het hier om even mijn toewijding aan je blog te uitten! Dus GEFELICITEERRRD, of woka lopo woempoe woempoe in een van die Keniaanse taaltjes. Wel vertellen hoe je het gevierd hebt binnenkort! Dikke zoen!
  4. melinda:
    6 maart 2011
    (en dan uiten zonder die extra t)